bijeenkomst


 TAKE OFF

 NIEUWS

 BIJEENKOMST

 LINKS

 HANDLEIDINGEN

 VLIEGROUTES

 ONLINE VLIEGEN

 FOTO

 CONTACT

 NIEUWSBRIEVEN

 DOWNLOAD

 COCKPITS

 FACEBOX

 HISTORIE

 

Bijeenkomsttop                                                                   << home<<

FS Rijnmond komt op de eerste maandag van de maand bijeen in

Gebouw "de Vijverhof "
Reigerlaan 251
2903LJ  Capelle a/d IJssel
 
                                      Aanvang 20.00 uur  (deur open 19.30 uur)
 
In de maanden juli en augustus is er geen bijeenkomst.
 
! Kijk ook altijd even onder de knop "Nieuws" voor nieuw toegevoegde info of links.

                               


Nieuwsbrieven archief

       
Bijeenkomst  maandag 3 december 2018

Een informatieve flightsimulatie avond met van alles wat.
 * Persoonlijk advies over soft- en hardware, installeren, navigeren etc.
 * Een beginners hoek voor de eerste stappen in Flightsimulatie.
 * Verder staan enkele systemen  opgesteld om zelf mee te vliegen.
 * Alle ruimte om onderling ervaringen uit te wisselen.
 Problemen ondervonden bij het vliegen? Leg ze voor aan de deskundigen!

Aanwezige leden verzoeken wij behulpzaam te zijn bij het op- en afbouwen van de systemen).

Dirk Simon (coŲrdinator)  


<<top<<

 

Bijeenkomst maandag 5 december 2016

Introductievlucht DC3 - C47 van Manfred Jahn/Jan Visser
Nico Commijs hield - na een gedegen voorbereiding - zijn presentatie over deze DC3-C47 V3. Erg jammer dat dan de - Club PC -  die hiervoor gebruikt moest worden, de vlucht kennelijk nog niet geheel aan kon. Enkele functies, het nieuwe unieke klik geluid van de knoppen en het juist zo kenmerkende geluid van dit historische toestel moesten we ontberen!! Dirk ....... hier is nog werk te doen!!

De DC3-C47 kreeg een grandioze opknapbeurt (V3) van Manfred Jahn en een nieuwe virtuele cockpit van Jan Visser. De repaint - Aero Holland - is daar op een mooie toevoeging. Hier nog een keer alle besproken zaken waaronder ook de beloofde PDF van Nico met  Wetenswaardigheden en Info , de  Repaint Aero Holland , de Manual , de DC3-C47 V3 Jahn/Visser  en de Installatie instructie.
(ook te vinden op de downloadpagina)

 

<<top<<

 

Bijeenkomst maandag 13 april 2015

ATC Presentatie van Dirk Simon
In aansluiting op het onderwerp van Thijs Libregts ging Dirk Simon in op ATC (Air Traffic Control) Zonder communicatie kan het vliegverkeer niet goed worden afgehandeld. Hoe verloopt de communicatie tussen piloot en de toren. Aan de hand van de voorbeelden op de site van IVAO - de Pilot Manual - geeft Dirk uitleg hoe de communicatie verloopt. Hij begon zijn verhaal bij de Cockpit Preparation voor een kleine vlucht van Brussel en eindigde bij de landing op Schiphol. In de Pilot Manual kan je zelf de gesprekken nalopen. De ATC communicatie kan je ook nalezen en downloaden in  NL handleiding  Ook de handleiding - Tekstverklaring en communicatie procedures - geeft goed inzicht en kan je downloaden.
Tenslotte werd een Flight progress sheet gepresenteerd.

 

ATC uitluisteren
In vervolg op de ATC presentatie in april hier 2 aanvullingen van Ad Koolmees. 

ATC via een app

Download de app op:  LiveATC.net (betaald). Voor het opzoeken in de App Store moet je wel de optie "Alleen iPhone" aanklikken anders vind je hem niet, het is nl. een APP voor de iPhone maar hij werkt ook op de I-Pad.
ATC1.jpg ( Afbeelding zoals in de App Store )
ATC2.jpg ( Afbeelding zoals geÔnstalleerd op de I-Pad )

ATC op de PC
Ga hiervoor naar 
www.liveatc.net/feedindex.php?type=international
De rode vlakken in deze website zijn Airports die je op dit moment niet kan beluisteren. De groene vlakken kan je wel beluisteren. In het groene vlak aantikken "Listen right in your browser".
Het kan zijn dat als je de eerste keer van deze site gebruik maakt, dat je een viewer of player aan moet geven om dit te beluisteren.
Zelf vind ik het ook wel leuk als ik online vlieg en er op dat moment geen online ATC is om dit als achtergrondgeluid er zachtjes bij te hebben. Dat maakt het online vliegen toch weer iets realistischer. (sla de link op bij je favorieten) Ad Koolmees.

Aanvullend nog een hint uit de spotters wereld:

1.) Maak een account aan op: http://www.atcbox.com/
2.) Ga daarna naar deze link: http://www.atcbox.com/streams/popup.php
3.) Als je met de lifeliner 2 wilt meeluisteren moet je EHRD: Rotterdam Airport:
    Tower
aanklikken.
4.) Het .php bestand openen met kladblok en de link die erin staat kopiŽren in je
     browser.
5.) Je kan nu meeluisteren, niet alleen de lfl02 maar ook eventuele politieheli's en de
     civiele vaart.

 

 <<top<<

 

Bijeenkomst 2 december 2013
Presentatie van Nico Commijs over de B737: de essentiŽle handelingen.

De Boeing 737 NGX spreekt tot de verbeelding en z'n grote jongen in je hangar is vaak de ultieme wens van menig virtueel piloot.
''Maar wat een ingewikkeld ding" is vaak te horen. Ja, dat is het ook. Maar de vraag is: willen we ons manifesteren als een 'real pilot' of is plezier en en een zekere mate van voldoening het uitgangspunt. Het is misschien lastig om daar een balans in te vinden. We willen vaak te veel in een te korte tijd. Maar is dat realistisch?
 

Maandagavond 2 december wil ik een poging doen om het mysterie van de 737 wat makkelijker verteerbaar te maken. Is die CDU nu echt zo'n onding? Het is niet meer dan een muis met een schermpje die met een draadje en een stekkertje aan de FMC vast zit. Voor de duidelijkheid: de FMC (Flight Manager Computer is het rekencentrum wat zich onder de vloer van de cockpit bevindt. En de CDU... (Control Display Unit) ...de muis met het schermpje. 

Het is de bedoeling op 2 december zelfs een vlucht te maken van Luxemburg (ELLX) naar Stuttgart (EDDS) met een SID (Standard Instrument Departure) en een STAR (Standard Terminal Arrival Route) met een ILS. Is dat mogelijk in z'n korte tijd? En kunnen we die informatie die daar voor nodig is tot ons nemen? Ja, maar... 

We concentreren ons allťťn op de essentiŽle handelingen die echt nodig zijn om van A naar B te vliegen met bovenstaande uitgangspunten. (Spinning Engines, Offline, Fair Weather, No Charts) 

Uiteraard is de 737 geen Cessna, maar met wat aantekeningen moet het mogelijk na 2 december zelfstandig zonder al te veel hindernissen een vlucht te maken.

Heb je de basis eenmaal onder de knie dan kun je verder uitbouwen naar een level die bij jou past.

Nico 

 

<<top<<

 


 


              

       
            Elke 1e maandag van de
            maand van 20.00 tot 22.00
            hangar open vanaf 19.00
            uur

     
    
           Captain Dirk Simon
 

    
                                                             CDU/FMC (klik)

 

 

 

 

 

 

 

       

a